De ultieme structuur voor missiegedreven bedrijven

Kan een bedrijfsmodel een echte game-changer zijn? In een recente deep dive onderzocht Trends magazine steward-ownership, met de vraag of we echt van bedrijven kunnen verwachten dat ze gefocust blijven op het grotere goed. Ik zie steward-ownership als de ultieme bescherming tegen mission drift, omdat het (1) zelfbestuur en (2) missiegedreven winstverdeling in het juridische DNA van een bedrijf verankert. De impact is diepgaand.

In de rubriek "Change the Game" brengt Trends magazine "verhalen en analyses van ondernemers die verder gaan dan economisch gewin op korte termijn". Deze beschrijving komt bijna perfect overeen met de essentie van steward-ownership.

Steward-ownership is de ultieme structuur voor missiegedreven bedrijven omdat eigendom een sleutelfactor is om een bedrijf te helpen zijn maatschappelijke doelen op lange termijn na te streven.

Trends ging nog dieper in op steward-ownership en onderzocht de rol van winst, wie deze "stewards" zijn, de uitdagingen van mission drift en de vroege pioniers, waaronder natuurlijk Patagonia.

Ze onderzochten ook het Belgische perspectief, dat evolueert. We zien het aan de vragen die elke dag onze inbox vullen.

Volledig artikel:

Vorige
Vorige

Hoe kunnen bedrijven zich blijven richten op hun missie

Volgende
Volgende

Opinie in Knack - De vrijdaggroep