Patagonië
Moet weten
Activistische onderneming - detailhandelaar in kleding, uitrusting en voedingsmiddelen voor buitenrecreatie - Californië - 1973
Sinds 1985 heeft Patagonia 1% van zijn totale omzet aan milieugroeperingen gegeven via One Percent for the Planet, een organisatie waarvan Yvon Chouinard medeoprichter was.
Steward-owned sinds 2022
Patagonia werd in 1973 opgericht door Yvon Chouinard en is gevestigd in Ventura, Californië. Het iconische outdoorbedrijf zet zich al sinds de oprichting in voor hoogwaardige producten en milieuactivisme. Het wereldwijde miljardenmerk heeft keer op keer aangetoond dat zakendoen zowel radicaal verantwoordelijk als winstgevend kan zijn.
Het Amerikaanse outdoorbedrijf Patagonia biedt een breed scala aan hoogwaardige producten, variërend van wandel- en klimkleding tot surf- en skimateriaal. Hun producten staan bekend om hun innovatieve ontwerpen en duurzame materialen en illustreren de kernwaarden die het bedrijf heeft onderschreven: kwaliteit, integriteit, milieubewustzijn, rechtvaardigheid en niet gebonden zijn aan conventies.
De kern van de missie van Patagonia is haar grote betrokkenheid bij de planeet en haar bewoners. Hun missie, "We're in business to save our home planet", weerspiegelt Patagonia's toewijding aan milieubehoud en activisme. Initiatieven zoals "1% for the Planet", waarbij 1% van de verkoop wordt gedoneerd aan milieuorganisaties, en het Worn Wear-programma, waarbij het herstellen en hergebruiken van kleding actief wordt gestimuleerd en toegewijd, maken Patagonia tot een lichtend bedrijf op het gebied van duurzaam ondernemen.
De aarde is nu onze enige aandeelhouder.
Yvon Chouinard, oprichter
In 2022 droegen Yvon Chouinard en zijn familie hun eigendom van het bedrijf, dat gewaardeerd wordt op ongeveer $3 miljard, over aan een speciaal ontworpen trust en een non-profit organisatie - waarmee in feite een steward-ownership structuur werd opgezet. De Patagonia Perpetual Purpose Trust en het non-profit Holdfast Collective werden opgericht om de onafhankelijkheid van het bedrijf te waarborgen en de winst te gebruiken voor de missie van het bedrijf. Door deze structuur met twee entiteiten op te zetten, scheidt Patagonia stem- en economische rechten op een juridisch bindende manier op de lange termijn, door te stellen dat "elk jaar het geld dat we verdienen na herinvestering in het bedrijf zal worden uitgekeerd als dividend om de crisis te helpen bestrijden".
Voor Patagonia werd de implementatie van steward-ownership vooral gezien als een opvolgingsmodel - ze zochten naar andere alternatieven dan het direct doorgeven van de aandelen aan zijn kinderen of de verkoop van het bedrijf. Met steward-ownership hebben de eigenaren van Patagonia de eigendomsstructuur van het bedrijf fundamenteel heroverwogen en de focus verlegd naar het dienen van het doel en de onafhankelijkheid van het bedrijf op de lange termijn en het manifesteren van de rol van Patagonia als een wereldwijd vuurtorenbedrijf.
"In plaats van 'naar de beurs gaan', zou je kunnen zeggen dat we 'doelgericht te werk gaan'. In plaats van waarde te onttrekken aan de natuur en die om te zetten in rijkdom voor investeerders, gebruiken we de rijkdom die Patagonia creëert om de bron van alle rijkdom te beschermen."
Yvon Chouinard, oprichter
Lees meer over de zaak Patagonië,
Een diepgaande analyse van deze stap door Purpose Foundation.
| De informatie op deze pagina is gebaseerd op de kennis van Purpose Economy.