Wasmachine
Moet weten
Postorderbedrijf - 63 miljoen omzet - Freiburg - 1987
Steward-ownership als een alternatieve manier van opvolging
Uitdaging: opvolging met missiebescherming
Waschbär is opgericht in 1987 en heeft in Duitsland een voortrekkersrol gespeeld op het gebied van duurzame consumentenproducten. Als het toonaangevende milieupostorderbedrijf in Europa is het de missie van Waschbär om onze planeet te beschermen door de directe verkoop van duurzame en ecologische producten. Het brede assortiment huishoudelijke artikelen en kleding van hoge kwaliteit wil mensen inspireren om hun dagelijks leven ecologisch duurzaam te maken en onze planeet en haar diversiteit te beschermen met dagelijkse handelingen.
Baanbrekend duurzaam postorderbedrijf
In 1987 lanceerde Waschbär haar eerste collectie milieuvriendelijke schoonmaakproducten. Met de combinatie van commerciële postorderverkoop en ecologische producten effende oprichter Leo Pröstler van Waschbär het pad om het ecologisch bewustzijn met alledaagse producten te vergroten en breed toegankelijk te maken. Halverwege de jaren 90 werd het assortiment van Waschbär uitgebreid met duurzaam en eerlijk geproduceerde kleding. De catalogus, aanvankelijk 16 pagina's lang, breidde uit tot 400 pagina's en presenteerde meer dan 4300 producten.
"Ik wilde een opvolgingsoplossing die ervoor zou zorgen dat het bedrijf in handen zou blijven van de meest gekwalificeerde, missiegerichte stewards."
Ernst Schütz, voormalig oprichter en CEO van Waschbär
Toen Waschbär het begin jaren 2000 financieel moeilijk had, nam toenmalig CEO Ernst Schütz de meerderheid van de aandelen van het bedrijf over als onderdeel van een management buy-out. Om de missie van het bedrijf te beschermen, herstructureerde hij het bedrijf en ontwikkelde het tot een winstgevend en duurzaam bedrijf. Om de missie en onafhankelijkheid van Waschbär op de lange termijn en na zijn pensionering te beschermen, zocht Ernst Schütz naar een onconventionele opvolgingsoplossing: in 2017 stapte hij over op een Golden Share steward-ownership structuur. In ruil voor het opgeven van al zijn dividendrechten zou hij een pensioen van het bedrijf ontvangen. Dit model zorgde ervoor dat het bedrijf nooit verkocht kon worden en in plaats daarvan in handen zou blijven van stewards die direct betrokken waren bij de activiteiten van het bedrijf.
"Steward-ownership past perfect bij Waschbär: ons handelen is niet gebonden aan onze aandeelhouders en winstmaximalisatie, maar alleen aan onze stakeholders. Op deze manier kunnen we ons richten op de missie en het doel van Waschbär: samen met onze medewerkers, klanten en partners opnieuw nadenken over de economie en samen de toekomst vormgeven."
Katharina Hupfer, CEO en rentmeester van Waschbär
De generatiewisseling bij Waschbär bood de nieuwe stewards van het bedrijf, Katharina Hupfer en Matthias Wehrle, de gelegenheid om het bestuur van het bedrijf te herstructureren in lijn met de waarden en missie van Waschbär. De twee directeuren willen dat steward-ownership verder gaat dan de externe bedrijfsstructuur en streven ernaar het doel en de betekenis ervan op te nemen in het bestuur, de filosofie en de cultuur van het bedrijf. Hun integratieve aanpak omvat het versterken van de empowerment van de organisatiestructuur voor werknemers en het bouwen van processen om zich te richten op hun klanten en consumentenbehoeften. De transformatie naar een steward-owned bedrijf vindt dus niet alleen structureel plaats, maar ook cultureel binnen het bedrijf.
Lees meer over de zaak Waschbär,
| De informatie op deze pagina is gebaseerd op de kennis van Purpose Economy.